
|
 |
|
"Szkoły dla Ekorozwoju"
      I. Pierwszym krokiem do rozpoczęcia naszych działań było powołanie grupy roboczej – Eko-komitetu w skład którego weszli nauczyciele oraz uczniowie naszej szkoły oraz rodzice.
Aby określić ogólny stanu wiedzy oraz umiejętności uczniów przeprowadzono audyt początkowy. Na podstawie zebranych informacji Eko-komitet zadecydował o przyjęciu dwóch tematów (ponieważ takie są wymagania Kapituły) do realizacji : Woda i Odpady.
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonali Kodeks Ekologiczny, który miał obowiązywać w szkole w bieżącym roku szkolnym. Kodeks został umieszczony w widocznym miejscu.

II. Podjęto kontynuację działań zeszłorocznych i nadal wdrażano uczniów do efektywnego gospodarowania wodą w swoim najbliższym środowisku; w czasie zajęć edukacyjnych pokazywano uczniom jak ważnym zasobem jest woda i jej racjonalne gospodarowanie. Na terenie szkoły prowadzono c.d. szkolnej akcji oszczędzania wody, uczniowie odnowili znaki informacyjne. W akcję tę wdrożył się Samorząd Uczniowski i uczniowie pełnili funkcję kontrolerów w zakresie czy krany w szkolnych łazienkach są dobrze zakręcane.

III. Nauczyciele zgodnie z obowiązującą podstawą programową przygotowali tematykę z omawianych zakresów tematycznych przeznaczonych do realizacji w klasach na II semestr. Zaplanowali w rozkładach materiałów tematy związane z realizowanymi obszarami: WODA,ODPADY.
Na terenie szkoły już od wielu lat prowadzona jest akcja zbierania plastikowych nakrętek,w czasie trwania której połączono działania proekologiczne z działalnością na rzecz osób niepełnosprawnych.
Zgodnie z wypracowanym przez grupę roboczą harmonogramem uzyskania certyfikatu Zielonej Flagi w dniu 22 grudnia 2015r. odwiedziła nas Pani Magdalena Frajtak-Lepczyńska pracownik Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Warcie i przeprowadziła zajęcia „Nasza woda, nasze życie czyli racjonalna gospodarka wodna na terenie gminy Warta”.Uczniowie naszej szkoły mieli możliwość obejrzenia prezentacji multimedialnej o zasobach wody i jej racjonalnym wykorzystywaniu. Na potrzeby spotkania powstało mini laboratorium gdzie wykonywane były proste doświadczenia. Korzystając z fachowej porady oraz profesjonalnego sprzętu uczniowie sprawdzali m.in. stan wody w szkole jej „twardość” oraz zawartość żelaza. Dzięki tym zajęciom uczniowie zdobyli wiedzę dotyczącą stanu czystości wody w naszej szkole i nie tylko, dowiedzieli się również jak należy racjonalnie gospodarować wodą i ją oszczędzać.

IV. W dniu 19 stycznia 2016r r. odwiedzili nas edukatorzy Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych „Orli Staw” Panowie Piotr Szuszkiewicz i Wojciech Solarski, którzy pozytywnie ustosunkowali się do naszej prośby o przeprowadzenie zajęć
dotyczących racjonalnego gospodarowania odpadami komunalnymi.
Uczniowie naszej szkoły mieli możliwość obejrzenia prezentacji multimedialnej o odpadach produkowanych przez człowieka. Poznali drogę segregowanych odpadów od konsumenta poprzez kontenery do segregowania odpadów, sortownię, zakład przetwarzający odpady w którym powstaje nowy produkt. Poszerzyli swoją wiedzę na temat segregacji i recyklingu różnego rodzaju odpadów wytwarzanych w domu.
Na koniec spotkania wszyscy uczestnicy pozowali do wspólnego zdjęcia z maskotką Zakładu „Orli Staw”.

V. Również szkolna zabawa choinkowa była dobrym polem do popisu i propagowania działań podjętych przez Eko-komitet . Uczniowie przygotowali : plakaty informujące i zapraszające do wspólnej zabawy, kotyliony oraz elementów dekoracji z odpadów. Karnawał to czas radości i rozrywki. Świetną ku temu okazją jest niewątpliwie, zabawa choinkowa, która w naszej szkole odbyła się we czwartek 04 lutego, na którą czekali z wielką niecierpliwością uczniowie naszej szkoły. Tematem przewodnim tegorocznej imprezy była tematyka wody. Na ten dzień uczniowie wraz z nauczycielami przygotowali dekoracje sali nawiązujące do tematu, a były to różne zwierzęta i rośliny wodne wykonanie z surowców wtórnych. Sala gimnastyczna zmieniła się w podwodny świat.
Imprezę rozpoczęła Pani dyrektor Wioletta Łajs-Błaszczyk, która serdecznymi i pełnymi ciepła słowami powitała wszystkich przybyłych gości, uczniów oraz nauczycieli. Wielkie wrażenie wśród publiczności wywarła prezentacja muzyczno-taneczne wykonana przez uczniów naszej placówki.
Ponadto dużo radości sprawiła uczestnikom prezentacja tematyczna na temat zbiorników wodnych i ich prawidłowej eksploatacji przez człowieka przygotowana przez wędkarza hobbystę Pana Janisława Dzierana. Prelegent propagował formy spędzania wolnego czasu nad wodą, wdrażał do nawyku dbania o zbiorniki wodne. Uczniowie mieli możliwość utrwalić nazwy roślin i zwierząt mieszkańców wód, dowiedzieli się również wielu cennych informacji o zanieczyszczeniu zbiorników wodnych przez człowieka i jego negatywny wpływ na florę i faunę wód.

VI. Uczniowie Zespołów Edukacyjno-Terapautycznych zachęceni do samodzielnego poszukiwania wiedzy z dostępnych źródeł informacji, inicjowali działania mające na celu zmniejszanie ilości produkowanych przez człowieka odpadów - zajęcia te przeprowadzone były metodą projektu : Odpady w życiu codziennym człowieka.
Uczniowie wykonywali pod kierunkiem nauczyciela przedmioty użyteczne – instrumenty muzyczne.

VI. 14 czerwca uczniowie naszej szkoły brali udział w warsztatach edukacyjnych przeprowadzonych na terenie Oczyszczalni ścieków w Warcie. Zajęcia dotyczyły wędrówki wody – od momentu jej pobrania ze studni poprzez uzdatnianie, różnorodne wykorzystanie za do powstania ścieku i jego oczyszczenie do momentu ponownego wprowadzenia do środowiska.

VII. W dniu 26.04.2016r. w naszej szkole odwiedzili nas uczniowie klasy 1a Szkoły Podstawowej w Warcie przybyli oni do nas na zaproszenie uczniów Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego klasy II Gimnazjum oraz zespołu klasowego VI Zespołu Edukacyjno-Terapeutycznego. Temat zajęć integracyjnych : Uczę się dbać o środowisko naturalne. Celem spotkania była szeroko rozumiana integracja, nawiązywanie nowych kontaktów, rozwijanie umiejętność twórczego działania oraz wdrażanie uczniów do dbania o środowisko naturalne. Spotkanie rozpoczęło się zabawą integracyjną, następnie dzieci nazywały i rozróżniały pory roku, odczytywały nazwy pór roku, i dopasowywały je do obrazka, doskonaliły umiejętność odczytywania informacji zapisanych w formie symboli, rozróżniały i nazywały stany skupienia wody w różnych porach roku. Kolejna część zajęć dotyczyła zasad segregowania odpadów i zastosowania ich w praktyce. Na zakończenie zajęć uczniowie wspólnie wykonali pracę plastyczną „Kosz na odpady”. Ważnym aspektem tych zajęć była współpraca w zróżnicowanej pod względem potencjału intelektualnego grupie. Przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem - dzieci stworzyły bardzo dobrą atmosferę.

VIII. Jak co roku już od 7 lat zorganizowany został Integracyjny Przegląd Twórczości Artystycznej pod hasłem „Razem możemy wiele”. Tradycją już jest , że dla wszystkich grup uczestniczących przygotowywany jest mały upominek. Tym razem była to przesympatyczne kropelka wody, która przypominała man, że woda to podstawa życia na Ziemi.
|