"MAMY SZANSĘ NA ROZWÓJ"projekt realizowany w Zespole Szkół Specjalnych w Warcie

Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE


Zajęcia logopedyczne realizowane są w formie indywidualnej i grupowej. Uczestnikami zajęć są uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim , umiarkowanym i znacznym z zaburzeniami rozwoju mowy. W danym roku szkolnym zajęcia indywidualne odbywają się dla 5 osób po 1 godzinie w tygodniu. Zajęcia grupowe przeznaczone są dla 4 grup po 3 osoby. Na każdą grupę przypadają 2 godziny tygodniowo.

Cele główne terapii:
Celem terapii logopedycznej jest optymalne usprawnianie procesu komunikacji, by dziecko zaspokoiło potrzebę porozumiewania się z innymi z wykorzystaniem w ramach potrzeb alternatywnych i wspomagających metod komunikacji. Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w sferze motorycznej, fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej. Stymulację opóźnionego rozwoju mowy. Podnoszenie sprawności rozumienia mowy przez słuchanie i wprowadzanie nowych wyrazów poprzez desygnaty – przedmioty i obrazki. Doskonalenie i utrwalanie prawidłowej wymowy. Podnoszenie kompetencji językowych uczniów. Usprawnianie techniki czytania i pisania.

Program terapii obejmuje::

• ćwiczenia prawidłowego oddechu,
• ćwiczenia artykulacyjne,
• ćwiczenia słuchowe,
• ćwiczenia fonacyjne,
• naukę prostych słów,
• opanowanie zasobu słownictwa, niezbędnego do życia i funkcjonowania społecznego przynajmniej w zakresie podstawowym,
• formułowanie pytań, próśb, poleceń,
• sygnalizowanie własnych potrzeb, życzeń, pretensji,
• nawiązywanie i prowadzenie rozmowy,
• odpowiadanie na pytania,
• opowiadanie.

Realizując program, podczas pracy indywidualnej i grupowej wykorzystuje się następujące metody:

• ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchowe, leksykalne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy,
• ćwiczenia logorytmiczne,
• pokaz i objaśnienia dotyczące ułożenia narządów artykulacyjnych – kontrola wzrokowa ćwiczeń przed lustrem, kontrola przy pomocy dotyku i czucia skórnego dłoni,
• uzyskiwanie żądanej głoski metodą przekształcania innych głosek, najbardziej zbliżonych artykulacyjnie,
• gry logopedyczne i dydaktyczne,
• logopedyczne programy komputerowe,
• ćwiczenia z zakresu motoryki małej.
W przypadku dzieci, u których mowa się nie wykształciła stosuje się metody alternatywnej komunikacji, czyli niewerbalnych sposobów porozumiewania się przy użyciu znaków graficznych i manualnych: Program językowy Makaton, Piktogramy.
foto

Galeria zdjęć


Zespół Szkół Specjalnych
ul. 3 - go Maja 29
98 - 290 Warta
tel. 43 8294615
Logo szkoły